إيران - مشهد المقدسة 🚩🚩 بدایه شارع قائم احمد آباد7 عماره گوهرشاد

00989033747800 00985138449686

ریزش مو پس از زایمان

بسیاری از مادران پس از زایمان از ریزش موهایشان گلایه دارند و احساس نگرانی می‌ کنند. اما نیازی به نگرانی نیست؛ این پدیده یک پدیده معمول است که در میان مادرانی که تازه نوزاد خود را به دنیا آورده ‌اند، اتفاق می افتد. در این مطلب می‌ توانید با دلایل ریزش مو پس از زایمان و راه کار هایی برای رفع آن آشنا شوید.

 

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

در حالت عادی حدود 90 درصد موهای سر انسان در حال رشد و 10 درصد باقی مانده در حال استراحت می باشند. موهایی که در حالت استراحت هستند بین یک تا چهار ماه می ریزند و پس از آن دوباره وارد فاز رشد می شوند و در عوض موهای دیگری به استراحت خواهند پرداخت. این جابجایی مداوم و پیوسته موها در حالت معمول باعث می شود که شخص متوجه تغییری در میزان ریزش موهایش نشود. در حالت هایی که میزان موهای در حال رشد و موهای در حال استراحت تغییر کند ریزش موهای سر بیشتر به نظر خواهد رسید.

در طول دوران بارداری، هورمون‌ های بارداری باعث تغییرات زیادی می ‌شوند. یکی از این تغیرات افزایش رشد مو است. یعنی تعداد موهای در حال رشد بیشتر از موهای فاز استراحت می گردند و اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که شما به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ریزش موی روزانه نداشتید. در این دوران موهایی پر پشت تر و با حالت بهتری داشتید و همه از موهایتان تعریف می کردند.

بعد از بارداری هورمون ‌ها به حالت نرمال بر می ‌گردند و در اثر کاهش سطح هورمون ها یک باره تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت شوند و ریزش پیدا کنند. اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی بر می گردد، ریزش موها کاهش یافته و تراکم مو نیز به حالت قبل باز می گردد.

 

ریزش مو در دوران شیردهی چه موقع شروع می شود؟

زمان آغاز ریزش مو در دوران شیر دهی در همه افراد یکسان نمی باشد اما معمولا از سن دو تا چهار ماهگی نوزاد آغاز می گردد و ممکن است تا ۲۴ هفته نیز ادامه داشته باشد.

 

ریزش مو پس از زایمان تا کی ادامه دارد؟

ریزش مو ها در این دوران طبیعی است و جزو ریزش مو های واقعی محسوب نمی‌شود. اگر به نوزادتان شیر می‌دهید خیالتان راحت باشد، زیرا این ریزش غیر معمول به مرور کاهش پیدا می ‌کند و تا زمانی که کودک شما شمع‌ های اولین کیک تولدش را فوت کند، ریزش موی شما نیز تمام شده است و به ضخامت پیش از بارداری باز می‌ گردد.

 

درمان های ریزش مو پس از زایمان

پرسشی که بیشتر بانوان مطرح می‌ کنند این است که آیا می ‌توانیم از ریزش موهایمان در دوران پس از بارداری جلوگیری کنیم؟ احتمالا نمی ‌توانید ریزش مو را متوقف کنید اما می‌ توانید آن را کنترل نمایید و اگر چه ریزش مو پس از زایمان دائمی نیست، اما درمان های آسان جهت حفظ سلامت مو ها پس از زایمان موجود هستند.

 

مهم ترین موضوع این است که از رژیم غذایی سالم استفاده کنید

تغذیه خوب و مناسب برای زنان در دوران پس از زایمان، ضروری است. تغذیه مناسب، موهای شما را تا حدودی قوی و سالم نگه می ‌دارد و موجب جلوگیری از ریزش مو می‌ شود.

 

کار هایی که باید انجام دهید:

مو های خود را آبرسانی کنید
پوست سر خود را به طور مداوم با روغن ماساژ دهید
غذای سالم و مقوی بخورید.
ویتامین مصرف کنید.
مرتب ورزش کنید.
مصرف کافئین و الکل را قطع کنید.
مرتب شانه سر خود را تمیز کنید.
استرس بیش از حد نداشته باشید.
هنگامی که به استخر می روید از کلاه شنا استفاده کنید.

 

کارهایی که نباید انجام دهید:

از شستن موها با آب داغ خودداری نمایید.
از سشوار و لوازم حالت دهنده مو استفاده نکنید.
مصرف گوشت خود را کم کنید.

 

توجه داشته باشید در بعضی موارد ریزش مو پس از زایمان به غلط به شیردهی نسبت داده می شود. در حالی که ارتباطی بین شیر دهی و ریزش مو وجود ندارد و میزان وقوع این مسئله در مادرانی که شیر نمی دهند و یا خانم هایی که دچار سقط شده اند با مادران شیرده برابر است. اگر پس از گذشت چندین ماه همچنان دچار ریزش موی شدید بودید، ممکن است علت ریزش موی دیگری نیز همزمان وجود داشته باشد و بایستی به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.