إيران - مشهد المقدسة 🚩🚩 بدایه شارع قائم احمد آباد7 عماره گوهرشاد

00989033747800 00985138449686

علل ریزش مو

ریزش مو یک اتفاق نسبتاً رایج است که یا به‌تدریج در طی چندساله ظاهر می‌شود و یا به طور ناگهانی رخ می‌دهد و بسته به علت ریزش مو ممکن است دائمی یا موقتی باشد.
طبق گزارش‌ها انجمن پوست آمریکا ریزش مو بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز نرمال است و طبق چرخه رشد با رویش مجدد، موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می‌شوند. اما برای اینکه تشخیص دهید دچار ریزش مو شده‌اید یا با ریزش نرمال مو مواجه هستید بهتر است این مطلب را مطالعه کنید.

اگر شما با شرایط زیر مواجه باشید بهتر است به پزشک برای یافتن علل ریزش مو و درمان آن مراجعه کنید.

  • قسمت‌هایی از موی سرتان به‌صورت سکه‌ای ریخته و خالی شده است.
  • خط رویش موهایتان تغییر کرده و بالاتر رفته است.
  • لابه‌لای موهایتان فاصله زیاد شده و سفیدی پوست سرتان دیده می‌شود.
  • و آخرین مورد ریزش مو همراه با خارش و درد در پوست سر می‌تواند نشانه‌هایی از ریزش مو در شما باشد.

علل ریزش مو چیست؟

ژنتيک

از شایع‌ترین علل ریزش مو در اکثر زنان و مردان می‌توان به ریزش مو ارثی اشاره کرد. در واقع ژن‌هایی که به ارث برده‌اید باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو شده و در نهایت رشد مو متوقف می‌شود. در زنان ریزش موی ارثی معمولاً با ایجاد فاصله لابه‌لای مو و در مردان با ریزش در بالای سردیده می‌شود. درمان به‌موقع می‌تواند به توقف یا کاهش ریزش موی ارثی کمک کند.

سن

با افزایش سن، رشد مو کم می‌شود. در واقع فولیکول‌های مو، رشد مو را متوقف می‌کنند و این امر باعث نازکی تارهای مو و ازبین‌رفتن رنگ‌دانه‌های مو می‌شود.

آلوپسی آره تا

یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند و آنها را از بین می‌برند. البته در این بیماری نه‌تنها موی سر بلکه تمام موهای بدن مانند مژه‌ها، ابروها و … نیز دچار ریزش می‌شوند.

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی

از دیگر علل ریزش مو، درمان سرطان‌ها با استفاده از داروهای شیمیایی و پرتودرمانی است که فرد در حال درمان تمام موهای خود را به‌سرعت از دست می‌دهد. البته بعد از درمان موها دوباره رشد خواهند کرد.

تغییرات هورمونی

افزایش و کاهش هورمون‌های بدن، ممکن است باعث ریزش ناگهانی موهای سر شود. در زمان بارداری، زایمان و یائسگی تعادل هورمون‌های بدن به‌هم‌ریخته و ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا همان تنبلی تخمدان نیز باعث بهم ریختگی هورمون‌ها و نازکی تارهای موی زنان می‌شود که می‌توان آن را یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو در زنان به شمار آورد.

استرس

قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا و شوک‌های عاطفی باعث ریزش موقتی موی سر می‌شوند و یکی از علل اصلی ریزش مو به‌صورت ناگهانی و سریع به‌حساب می‌آیند.

برخی داروها

ریزش مو ممکن است از عوارض احتمالی مصرف برخی داروها ایجاد شده باشد. برخی از داروهای فشارخون، نقرس، مشکلات قلبی و افسردگی در برخی از افراد باعث ریزش مو می‌شوند.

آلوپسی کششی

این نوع ریزش مو ناشی از فشار و کشش بیش از حد مو است. در واقع نحوه بستن و آرایش موها مثل دم اسبی باعث ریزش مو می‌شود.
اگر احساس می‌کنید دچار ریزش مو شده‌اید با مراجعه به پزشک ابتدا دلیل ریزش موی خود را پیدا کنید تا به درمان و رفع بیماری بپردازید، سپس پزشک متخصص مو از انواع داروها، پمادها و قطره مونوکسیدل برای رشد مجدد موهای شما کمک خواهد گرفت. اگر با هر یک از روش‌های درمانی موهای ازدست‌رفته بازنگشت، خوشبختانه امروزه به لطف پیشرفت‌های فروانی که در تکنولوژی و علم صورت گرفته است، کاشت مو یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای تامین موهای از دست رفته فرد است.