إيران - مشهد المقدسة 🚩🚩 بدایه شارع قائم احمد آباد7 عماره گوهرشاد

00989033747800 00985138449686

تغذیه بعد از کاشت مو

اگرچه عمل کاشت مو یک روش کم تهاجمی است، اما برای نتیجه‌گیری بهتر، در طول فرایند بهبودی نیاز به توجه و مراقبت دارد. دقیقاً مانند هر قسمت دیگری از بدن، موهای شما نیز برای حفظ سلامتی خود به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازمندند. سبک زندگی ناسالم برای موهای هیچ فردی بخصوص افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند، مفید نیست؛ بنابراین تغذیه بعد از کاشت مو مهم است و باید بعد از جراحی مطمئن شوید که رژیم غذایی شما دارای تمام مواد ضروری برای رشد فولیکول مو هستند.

کمبود مواد مغذی ممکن است باعث عملکرد نادرست فولیکول‌های مو شود و به‌تدریج منجر به نازکی تارهای مو شده و مجدد دچار ریزش مو شوید.

در واقع شما چیزی هستید که می‌خورید و فولیکول‌های موهای تازه کاشته شما نیز تحت‌تأثیر آنچه مصرف می‌کنید، هستند. رژیم غذایی نامناسب می‌تواند رشد موهایی را که جراح ساعت‌ها روی آنها کارکرده را متوقف کند.

تغذیه بعد از کاشت مو

همان‌طور که می‌دانید، تقریباً دوماه بعد از کاشت، شوک ریزش مو وجود دارد و تمام موهای کاشته شده دچار ریزش می‌شوند. ولی محققان دریافته‌اند که رژیم غذایی مغذی به کاهش شوک بعد از جراحی کمک خواهد کرد و حتی ممکن است باعث پیشگیری از شوک ریزش مو شود. در این مقاله تمام جزئیات رژیم غذایی که به بهبود عملکرد رشد مو بعد از کاشت کمک می‌کند را به شما خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

  • آب بخش مهمی از تغذیه بعد از کاشت مو است؛ بنابراین حتماً روزانه ۸ لیوان آب را بنوشید تا فشار خونتان را تنظیم و از ریزش موی ناشی از خشکی پوست سر جلوگیری کنید.
  • مصرف پروتئین
    مو از نظر ساختاری از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین برای تقویت و رشد موهای کاشته شده خود باید مطمئن شوید که بدن شما به‌اندازه کافی پروتئین دریافت می‌کند.
  • ویتامین ب کمپلکس
    ویتامین‌های گروه ب، بخصوص ب ۱۲ و ب ۷ نقش اساسی در ساختار و رشد مو دارند. این ویتامین‌ها به بهبود متابولیسم پروتئین و چربی مو کمک می‌کنند و در روند التیام زخم‌های سر بعد از کاشت مو مؤثر هستند.
  • – روی
    با توجه با اینکه روی به تولید کلاژن، تکثیر سلولی، حفظ سطح هورمون‌ها، سنتز پروتئین و جذب ویتامین‌ها در بدن کمک می‌کند؛ بنابراین نقش مهمی در ترمیم بافت دارد و از موارد ضروری تغذیه بعد از کاشت مو است.
  • آهن
    از دیگر موارد ضروری تغذیه بعد از کاشت مو، تأمین آهن موردنیاز بدن است. زیرا آهن باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به ریشه‌ها و پوست سر می‌شود و بافت مو را تقویت می‌کند. همچنین وجود آهن در بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که برای بهبودی بعد از کاشت مو ضروری است.
  • ویتامین E
    ویتامین E از ضروریات تغذیه بعد از کاشت مو است. این ویتامین ذاتاً یک آنتی‌اکسیدان است که به تسریع بهبودی پوست آسیب‌دیده کمک می‌کند و جای زخم را از بین می‌برد. به همین دلیل توصیه می‌شود که بر روی پوست اهداکننده مو و همچنین گیرنده مو روغن ویتامین E بمالید تا پوست را نرم و فولیکول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کند.
  • ویتامین c
    یکی دیگر از ضروریات تغذیه بعد از کاشت مو خوردن ویتامین C است زیرا این ویتامین به تولید کلاژن و الاستین در رشد مو و بهبود زخم‌ها کمک کرده و همچنین استرس را کاهش می‌دهد و با عامل سفیدی مو مبارزه می‌کند.
  • ویتامین A
    همه سلول‌ها از جمله سلول‌های فولیکول مو برای رشد خود نیاز به ویتامین A دارند. ویتامین A به تولید سبوم که باعث مرطوب شدن پوست سر می‌شود کمک می‌کند و از خشکی و ریزش مو جلوگیری می‌کند. کمبود این ویتامین باعث خشکی و خارش پوست سر می‌شود.
  • امگا ۳
    باتوجه‌به اینکه اسیدهای چرب در بهبود عملکرد بدن نقش مهمی دارند توصیه می‌شود بعد از کاشت مو حتماً از غذاهایی مثل ماهی قزل‌آلا، تخم کتان، گردو و آووکادو که سرشار از امگا ۳ هستند مصرف کنید تا به روند بهبود کاشت موی خود سرعت ببخشید.

تغذیه بعد از کاشت مو

نکات تغذیه بعد از کاشت مو که باید از آنها پرهیز کرد:

باتوجه‌به اینکه میزان موفقیت عمل کاشت مو در مشهد حداقل ۹۰ درصد است، پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی ناسالم موفقیت این عمل را به ۹۵ درصد هم می‌رساند.

  1. از مضرات تغذیه بعد از کاشت مو، می‌توان به فست‌فودها و غذاهای روغنی اشاره کرد. شما باید سطح کلسترول خون را متعادل نگه دارید تا خون‌رسانی به پوست سر به‌خوبی انجام شود و مو با سرعت خوبی رشد کند.
  2. از مصرف سیگار و الکل بعد از کاشت مو به مدت دوهفته خودداری کنید. زیرا الکل خون را رقیق کرده و روند بهبود را کند خواهد کرد. سیگار نیز باعث اختلال در عملکرد خون و اکسیژن‌رسانی به پوست سر می‌شود و از رشد مو جلوگیری می‌کند.
  3. نوشیدن قهوه تا یک روز بعد از عمل توصیه نمی‌شود. البته مدت‌زمان پرهیز از مصرف قهوه بسته به نظر پزشک دارد. اما در نظر داشته باشید قهوه نیز به‌عنوان یکی دیگر از مضرات تغذیه بعد از کاشت مو شناخته شده است.
  4. غذاهای فراوری شده
    از خوردن غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، چیپس و شکلات در دوره بعد از عمل بپرهیزید این غذاها در سلامت کل بدن و بهبود روند عمل کاشت اختلال ایجاد می‌کند.
    اگرچه مطالعه‌ای با سطح شواهد بالا در مورد پیوند مو و تغذیه بعد از کاشت مو و جود ندارد اما موارد ذکر شده در مقاله بالا در بهبود عملکرد رشد مو بعد از جراحی مؤثر است.